Udělejte hned, odevzdejte zítra

1 O mně

Jak dopadneš, když si své zákazníky až moc rozmazlíš? Osobní zkušenost, kdy se mi vše sesypalo na hlavu. Protože každý řeší vše na poslední chvíli, a pak to schytáš právě ty! Uvedu rovnou 2 příklady

Udělejte hned, odevzdejte zítra

Boj s prokrastinací

Kdo nezná ještě toto, v dnešní době, velmi hojně užívané slovo? Prokrastinace, je odkládání úkolů na dobu pozdější. I pokud toto slovo slyšíš poprvé, určitě jsi to zažil.

Podle Wikipedie slovo prokrastinace vzniklo z latiny.

Současný výraz prokrastinace je přejatý přes anglické procrastination z latinského slova procrastinatus, což je přídavné jméno odvozené od minulého příčestí slova procrastinare složeného z pro- (pro, na) a crastinus (zítřejší) odvozeného z cras (zítra).

Já se snažím úkoly neodkládat a právě proto píšu tento článek. Ne že bych ti chtěl radit, že prokrastinovat je dobré. Jen je někdy dobré nedat ven najevo, že vše děláš hned.


Osobní zkušenost

Není tomu dávno, co se udály 2 události ve velmi rychlém sledu po sobě. Zrovna jsem dělal web Jakubovi, a 2 zákazníci si vzpomněli, že by chtěli něco na webu předělat. Nebudu jmenovat, ani uvádět informace o který web se jedná.

Příklad první

Zákazník: Ahoj, potřebujeme udělat přihlašovací formulář. V propozicích máme, že přihlašování bude možné od 1. a je 8. Já tam přepíšu teda datum na 8. to stíháš, ne?
: Tak dnes to určitě nestihnu, mám práci a jedu pryč za chvíli.
Zákazník: Dobře, tak tedy zítřejší datum. Pošlu ti to. Čau

Tento rozhovor byl po telefonu. I když to byla práce na 4h, včetně exportů a otestování, tak jsem vůbec neměl čas. Takže jsem si ho musel udělat, posunout jinou práci.

Příklad druhý

Zákazník: V příloze posílám logo, přidej prosím do partnerů.
(nereagoval jsem, neměl jsem čas, druhý den hned ráno přišel druhý email)
Zákazník: Posílal jsem ti loga, tak nevím v čem je problém. Nebo máš se mnou problém? Tak si to vyříkejme, nerad bych, abychom měli rozepře.

Z přepisu je jasné, že toto nebyl rozhovor ale monolog. Uznávám, že jsem mohl odepsat, že nemám čas, a udělám zítra. Ale taky jsem celý den nemusel být doma a na internetu, tudíž jsem si to vůbec nemusel přečíst.

Příklad třetí

Zákazník: Potřebujeme dnes přesunout obsah systému na ten archív. Zítra se již budou hlásit na další sezónu.

Opět akce na půl hodiny, ale mohl jsem být někde pryč. Pak bych musel třídit data, které jsou z minulé sezóny a které z následující apod.


Co s tím? Jak se tomu vyhnout

Nastává ta správná otázka, co dělat. Snažím se zákazníkům co nejvíce vyjít vstříc, ale nemůžu skákat jak si pískají.

Někteří říkali, jak jim bývalý správce dělal úpravy klidně 2 měsíce a nereagoval. Toto by si měli zažít asi všichni. Bohužel na to velmi rychle zapomenou, zvyknou si a já se pak můžu rozkrájet.

Jako externista dělám pro firmu Moravio právě takovéto úpravy. Oni si nemůžou dovolit vytrhnout programátora z nějakého projektu, který má deadline na takové drobnosti. Můžou to být opravdu úkoly na 1-2h, jenže to vyruší, a deadline je většinou moc brzy a nestíhá se. Přes to všechno i drobnosti dělají až klidně za týden.

1. Prevence

Co udělám dnes, odevzdám zítra, za 3 dny nebo za týden. Pokud zákazníkovi napíšu, že mu to dodám až za nějakou dobu, příště si to uvědomí a napíše dříve.

Ach ta naivita, jsme opět na začátku. Všichni to nechají na poslední chvíli.

2. Zvýšení ceny

Jako druhá možnost je, za práci, kterou uděláte hned si zákazník připlatí. Ať se rozhodne sám, jestli to potřebuje opravdu hned.

Co udělám já?

Záludná otázka na závěr. Já nevím. Jako student čas většinou mám, a z 95% všech úkolů mi nevadí, že dělám a odevzdávám okamžitě. Nepřipadá mi tudíž ani fér, chtít po zákaznících vyšší cenu, když to stejně udělám hned tak či tak.

Budu tedy zkoušet, a možná se časem podělím opět o své poznatky.

K tomuto článku již není možné přidávat další komentáře

Komentáře

No já to řeším právě tím příplatkem za narychlopráci. Polovina lidí to naejdnou tak rychle nepotřebuje a ta druhá, která neumí plánovat a neváží si můj čas, mi dává vydělávat dvojnásobek. To jde, ne?