Google Maps Platform
Zhruba před měsícem Google oznámil změnu ve struktuře a cenové politice Google Maps služeb. Hlavní změnou z hlediska struktury je spojení cca 18 jednotlivých API do 3 větví - Maps, Routes, Places a to, že se celá služba přesouvá pod značku Google Maps Platform. To samozřejmě nemá mít vliv na vaše existující implementace. Ty mají nadále fungovat.
Plány Standard a Premium jsou spojeny do jednoho, tzv. pay-as-you-go plánu. Co to znamená? Především, pro přístup k Google Maps API nyní musíte mít založený Google Cloud Platform účet pro platby a zaregistrovanou kreditní kartu. To se týká všech uživatelů. Obyčejná iframe mapa a nativní mapy pro mobilní zařízení na iOS / Android, sice zůstávají jako jediné nezpoplatněné a neomezené služby, ale i tak musíte mít pro jejich používání platební účet registrovaný.
Peníze nesmrdí
Ano, vše ostatní je zpoplatněno, ale obecně by se dalo říct, že pokud jste neplatili do teď, pravděpodobně nebudete nic platit ani dále. V opačném případě si připlatíte. Žádná přímá porovnání cen nejsou od Googlu k dispozici, ale někteří vývojáři hlásí předpokládaný, zhruba 1400 % nárůst ceny. Nezoufejte, k dispozici budete mít na svém účtu kredit v hodnotě 200 $ zdarma každý měsíc. Pokud však tento kredit překročíte, rozdíl se vám automaticky strhne z kreditní karty. Je možné nastavit si denní limity, případně notifikace, ale to je vše. Možným řešením, aby jste nepřeplatili, může být zřízení karty zvlášť pro tento účel.
Oficiální zdroje nejsou příliš konzistentní, co se týče poplatné jednotky, ale zřejmě jí bude načtení mapy, pokud zobrazujeme mapu a volání API, pokud je zasílán požadavek na nějakou službu (např. geocoding). Potom je důležité si alespoň odhadem spočítat, zda se vám přechod na nový platební plán vyplatí. To můžete provést v platební kalkulačce.
Typický příklad je mapa s množstvím vlastních obrázkových bodů, vykreslená Javascriptem. Ta nejčastěji používá Dynamic Maps API, které bude nově zpoplatněno 7 $ / 1000 načtení. Pokud nebudete využívat jinou službu, můžete mít zdarma až 28 000 načtených map měsíčně. Jen pro porovnání, do teď byl limit 25 000 volání denně zdarma. Nový ceník si můžete prohlédnout zde.
Co teď?
Není jasné, co se stane se stávajícími implementacemi, pokud si účet GCP nevyřídíte. Jediné, k čemu se stahuje oficiální vyjádření je, že počínaje 11. červnem 2018 mají Javascriptího Maps API vracet mapy v nízkém rozlišení s vodoznakem. Což se zatím tak úplně neděje.
S předstihem, jakým změny Google ohlásil, nemají bohužel někteří uživatelé jinou možnost, než pokračovat ve využívání jejich služby. Pokud se vám pokračovat finančně nevyplatí nebo jen nechcete sdílet s Googlem svou kreditku, je stále možnost migrace ke konkurenci. Seznam a jeho API Mapy.cz je (zatím) zcela zdarma i pro komerční účely. Zvládne jednoduché iframe mapy, vlastní body, popupy a eventy. Dokonce i street view (pouze v rámci ČR), geokódování a plánování tras. Pokrytí mají celosvětové. Další alternativou je otevřený projekt OpenStreetMap. Ten nabízí rovněž celosvětové pokrytí na kterém se může podílet každý. Pro práci s jeho rozhraním existují knihovny ve více jazycích. Pro Javascript je to třeba malá knihovna Leaflet.js. Z placených alternativ jsou pak, např.: Bing Maps a Here Maps od Microsoftu nebo TomTom. Všechny tři služby nabízejí používání zdarma do určitého limitu.
Závěrem
Tento krok Googlu se dal očekávat od té doby, co vloni oznámili, že plánují na mapách vydělávat velké peníze. Samozřejmě není nic špatně na tom, chtít za své služby zaplatit. Ale způsob, jakým je tento přechod oznámen a řešen mi nepřijde zrovna šťastný. Osobně to vnímám jako zneužití téměř monopolního postavení Googlu na trhu a očekávám v jejich cenové politice další změny, ale k horšímu.
Na druhou stranu to může vést ke zkvalitnění služby na straně Google a hlavně ke zlepšení rovnováhy na trhu v momentě, kdy bude množství vývojářů nuceno přejít ke konkurenci. Zvláště, pokud jako vývojář nebo organizace spravujete větší množství klíčů k aplikacím vašich klientů. Vzhledem k limitům a zvýšení ceny budete patrně chtít buď migrovat službu nebo ji převést na klienta. A vysvětlovat klientům, proč musí najednou registrovat u Googlu své platební údaje, není vždy jednoduchá záležitost.
V konečném důsledku však budou mít vývojáři další práci. A vo tom to je.
Používáte někde Google mapy? Jak se vás změna dotkne? Dejte nám vědět v komentářích.
K tomuto článku již není možné přidávat další komentáře